zaterdag 8 december 2012

Laten we dit nooit vergeten.

In januari heb ik er al eens een bericht aan besteed. Kamp Westerbork, het grote drama wat zich afspeelde op de grote stille heide 70 jaar geleden.  klik hier  . Het voorportaal naar de dood. Afgelopen vrijdag was het een dag met sneeuwval, harde wind, kou en grijs weer. Het kamp heeft dan echt nog steeds een spookachtig iets. Laten we dit nooit vergeten..

Er gaat haast geen dag voorbij of je komt hier wel mensen tegen. Vrijdag morgen was een dag dat er niemand was. Doodse stilte zelfs de vogels hielden hun snavel.



De sneeuwjachten gaven mij een raar gevoel. In de winter van 44 moet het vele malen erger geweest zijn.




De slagboom zorgde voor het enige kleurcontrast in het trieste landschap.


Bijna elke dag passeer ik deze zwarte bladzijde in de wereld geschiedenis. Elke keer zie ik die getallen, elke keer ben ik er stil van, elke keer zeg ik.. Dit nooit weer.



Laten wij dit nooit vergeten.

1 opmerking:

  1. Ja als je zo'n plek ziet, kan je je haast niet eens voorstellen wat er toen daar gebeurd was. In je gedachten zie je dan heel veel mensen vertrekken naar kampen. Weerloos als vee worden vervoerd...ik had eens een paar boeken over Westerbork en andere kampen gelezen..

    Het is haast niet eens te bevatten..het was een genocide en dat gebeurt nog steeds.

    Het is maar goed dat er zulke monumenten blijven staan zodat wij allemaal de WOII nooit meer zullen vergeten! Vrijheid is een Groot Goed!

    BeantwoordenVerwijderen