donderdag 15 mei 2014

Meerkoet, van ei tot kuiken


Dit jaar heb ik een behoorlijk aantal nesten van de meerkoet kunnen vinden. Deze nesten heb ik een hele tijd geobserveerd en een kleine schatting gemaakt wanneer de eieren ongeveer uit zouden moeten komen. Bij de kievit, een aantal weken terug was me dat gelukt, misschien lukte het nu weer. Ik had meerde nesten in de picture, met  in elk nest een verschillend aantal eieren. Een nest is helaas gesneuveld door het hoge water. De andere nesten hadden allemaal een behoorlijk aantal eieren, 7, 8 en zelfs een nest met negen.

a (228)
a (325)
b (2)


Dit nest lag midden in een water gang, met de hevige regenval is het water zo gestegen dat het nest is overstroomd
b (9)
b (10)


De meerkoeten verstevigen hun nest steeds met verse stengels.
b (84)


Mooi verscholen tussen de waterplanten.
b (86)


Een volle bak zo.
b (161)


Gisteren kwam ik weer bij de nesten langs en mijn vermoeden bleek juist. Er waren kuikens
a (65)
a (67)


En ook in het andere nest zat jong leven.
a (73)
a (76)


Niet echt bepaald moeders mooiste maar fantastisch om te zien.
a (78)
a (79)


Een dag later zwemmen de kuikens al druk in het water rond het nest. Het grote avontuur in het moeras is voor hun begonnen
a (98)
a (99)
a (100)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten