dinsdag 8 juli 2014

Het wel en wee in het Drentse veld


De afgelopen dagen gebeurd er weer veel in de Drentse natuur.  Jonge dieren laten zich steeds vaker zien, en de insecten wereld komt helemaal tot leven. Libellen, vlinders en ook de vervelende steekmuggen. l met al weer genoeg om van te genieten.

Miniscuul kleine spelden knopjes. Het zijn kleine zwammen op een dood stuk hout
a (4)
a (5)
Zon en donkere wolken zorgen soms voor een prachtig schouwspel. Als je op het juiste moment op de juiste plaats bent en het wilt zien dan sta je met open mond te kijken naar dit stukje natuur kunst
a (6)
a (12)

Tijdens 1 van mijn rondes voor het opmeten van de grondwaterstanden in ons gebied had ik het gevoel dat ik bekeken werd. Een erg mooie rups met grappige voelsprieten zat op de met mos bedekte bodem van een heideveld.
a (18)
Ik had hier te maken met de rups van de heidewitvlakvlinder, een nachtvlinder die niet algemeen voorkomt
a (20)
a (26)
Zijn prachtige kleur moet vijanden afschrikken
a (37)
Als je op dit moment goed rond kijkt zie je op heel veel plekken fantastische rupsen. Hier een paar voorbeelden.

De rups van de nachtpauwoog.
a (32)
De rups van de helmkruidvlinder
a (45)
En de bandieten van de Jakobsvlinder
a (50)

Overdag maak ik de meeste foto’s met mijn telefoon, makkelijk mee te nemen en tegenwoordig zitten in de mobieltjes  fantastische camera’s. Vaak ligt er in mijn auto ook wel een grote spiegel refleccamera. Hieronder twee plaatjes die ik  daarmee schoot en door stom toedoen van mij zelf verwijderde van mijn kaart voordat ik ze veilig had opgeslagen. Toevallig had ik er met mijn mobiel nog een foto van gemaakt. 
a (60)
a (61)
Een stinkzwam, de kop stinkt zo erg dat je hem al van ver ruikt. Voor vliegen een waar paradijs zoals je hier kunt zien.
a (71)
Een zeldzaamheid in Drenthe, de dennenorchis.
a (73)
De vlinders komen met het mooie weer al weer in grote aantallen en soorten voor. Prachtig om de verschillen tussen al die soorten te zien.
Het heideblauwtje
a (66)
De atalanta
a (79)
Gehakkelde aurelia
a (86)
Het landkaartje
a (90)
Al met al, er is weer genoeg te beleven buiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten