dinsdag 26 april 2016

Van ei tot kuiken, als ze geluk hebben.

Het gaat slecht met de weidevogels, grutto's en wulpen zie ik hier helemaal niet meer en de kievit stand holt ook hard achteruit.  Ik he hier in de buurt op de weilanden een paar nesten kunnen vinden en gemarkeerd voor het landwerk.  Verder kwam ik een drietal nesten tegen op een natuur terrein.

Twee nesten op aardappelland, gemarkeerd zodat ze zichtbaar zijn voor de boer tijdens het landwerk.


De punten naar elkaar toe, de kievit kan beginnen met broeden. Ik noteerde de datum en kwam uit op de uitkom tijd. Op die datum zou ik weer een kijkje nemen.

 
Deze drie nesten vond ik in een natuurterrein. een week later waren ze allemaal opgegeten door rovers.
 


 
Volgens mijn telling moest het nest op het bouwland zaterdag uitkomen. Zaterdag morgen er dus al vroeg heen. 4 kleine pullen zaten n het nest. Je dag kan niet mooier beginnen.
 


 
Vanmorgen was Drenthe wit door een pak sneeuw van meer dan 5 cm, ik ben benieuwd hoe het met de kleintjes is nu.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten