vrijdag 8 maart 2013

Kraanvogels.

De laatste dagen is er een fantastisch schouwspel gaande in Nederland. De trek van de kraanvogel. Op sommige plaatsen komen grote groepen over honderden, soms wel duizenden kranen zijn op trek naar hun broedgebieden in Scandinavie, Polen en Rusland. Een enkeling zal in Nederland blijven en hier tot broeden proberen te komen. Het Fochteloerveen, het Dwingelderveld zijn plaatsen waar de kranen de laatste jaren geslaagde broedsels hebben groot gebracht. En wie weet komt daar de Holmers/Halkenbroeken ook nog wel eens tussen, Het terrein is er geschikt voor. Jaren geleden ,volgens mij inmiddels al ruim 25 jaar terug, zag ik voor het eerst de kraanvogel bij het Fochteloerveen, waarschijnlijk was dit de eerste waarneming van de kraanvogel bij dit gebied. Ik heb het toen nog doorgegeven aan een man die in de plaatselijke krant, de Nieuwe Ooststellingwerver elke week een rubriek schreef over de natuur, Zwalken deur et Fries-Drentse woold. Jaren later zou de kraanvogel dus voor het eerst succesvol broeden in het Fochteloerveen.  Een aantal jaren terug was de kraan al eens op bezoek bij ons in de Holmers en elk jaar komen ze wel even langs. Ook dit jaar is hij of zij weer gesignaleerd. Ik heb de kans gekregen om hem goed op de foto vast te leggen. Wat een fantastische vogel. Zou hij blijven of zou hij aansluiten bij een luid trompeterende groep die overtrekt naar het hoge noorden, we zullen zien.

Groter dan de reigerf of ooievaar. Een rode kuif en een grote krul met veren . Het kan niet missen. De kraanvogel.


Een statige vogel


Even een rondje maken, ik kon hem fantastisch volgen.


Wat een kracht.




Een behoorlijke spanbreedte.


Na een rondje land hij weer en gaat verder met het zoeken naar voedsel.



Mijn dag kon niet meer stuk.

1 opmerking:

  1. Prachtig zeg! Ik hoop dat ik ze hier in de buurt van Rotterdam / Gouda ook ooit eens mag aanschouwen, maar ik heb er een hard hoofd in.

    BeantwoordenVerwijderen