woensdag 6 maart 2013

Voorjaar

Opeens is het voorjaar. De temperaturen zijn deze week heerlijk. S morgens is het ook al vroeg licht en s avonds merk je ook dat het buiten langer licht is. Je ziet de natuur nu ook snel ontwaken uit zijn winterslaap. Adders worden wakker en warmen zich op in de voorjaarszon, de eerste citroenvlinders heb ik weer gezien, hommels en bijen beginnen te vliegen en zo zijn er nog veel meer dingen die het voorjaar inluiden. Helaas zal het van korte duur zijn. De voorspelling is echter dat na komend weekend  koning winter nogmaals om de hoek kijken met sneeuw, matige vorst in de nacht en zelfs hele dagen met temperaturen onder nul. Dus wie kan, ga nu naar buiten en geniet van het prille voorjaar.

Als ik  s morgens naar mijn werk fiets geniet ik de laatste dagen van een fantastische zonsopkomst


Er is een grote trek van kraanvogels boven Nederland, honderden en zelfs plaatselijk duizenden kranen trekken over ons land. Ik stond midden op het Hingsteveen in boswachterij Hooghalen toen ook hier een hele groep kranen overkwam.


Maar ook de ganzen zijn inmiddels druk aan het trekken.


Voorjaar in het Hingsteveen, een dun laagje ijs bedekt het water.


In de Halken broeken is het een waar vogel festijn. Vele zwamen, ganzen, eenden , ooievaars en zelfs de kraanvogel, fourangeren hier.



Gebruik maken van de aanwezige middelen. De stuw is hier net een fotolijst met daarin een mooi plaatje.


De eerste adders heb ik deze week ook weer gezien. Het blijft altijd een byzonder moment als je je eerste adder van het nieuwe seizoen weer tegen komt.


Het einde van een mooie dag, ditmaal in beekdal de Holmers.


Thuis plaats ik mijn camera langs de Westerborker stroom en wacht tot de zon ondergaat. Heerlijk alleen midden in het veld. De kievit speelt inmiddels weer in de lucht, heerlijk genieten en wachten tot de zon ondergaat.


Langzaam kruipt de zon naar beneden, de weerspiegeling in het water zorgt voor een mooi effect.




De lucht neemt vele kleuren aan. En zo rond half zeven gaat het grote licht echt uit.

1 opmerking: