zondag 21 april 2013

Stinzenpracht

Het voorjaar heeft lang op zich laten wachten maar uiteindelijk is het toch gekomen. veel voorjaarsbloeiers zijn heel laat in bloei gekomen. In de natuur zie je nu de verandering per dag. Bomen beginnen uit te lopen en planten beginnen te groeien en bloeien. Ik heb het geluk dat ik in onze achtertuin een aantal mooie stinzenplanten heb die nu uitbundig staan te bloeien.

De bosanemoon staat vol in bloei.


Blauwe anemoon, witte bosanemoon, gele anemoon en holwortel samen geeft het een fleurig geheel.


De gele anemoon, een plant die zeldzaam is geworden in Nederland, jaren terug kreeg ik van een goede kennis, een man die een eigen natuurtuin had me vele zeldzame planten soorten, een paar wortel knolletjes. Inmiddels heb ik  hele stukken van de tuin vol staan met dit gele wondertje.


De honingbij, de bijen in Nederland krijgen het steeds moeilijker. De generatie die aktief met bijen om ging verdwijnt langzamerhand. Van huis uit ben ik opgegroeid met bijen. Misschien als ik de tijd en ruimte er voor heb dat ik er ooit nog eens aan ga beginnen. Het zijn ijverige insecten,waar we in de natuur niet zonder kunnen. Als ik bijen, hommels ,zweefvliegen of andere insecten op de bloei planten heb zitten kan ik er tijden naar kijken.


De eerste bloemen van het wildemanskruid beginnen ook al te bloeien. Een fantastische plant die vele bloemen voortbrengt.


Onder een stapelblad kwam ik deze gast tegen. Heerlijk lag deze egel nog in een diepe slaap.  In de tuin maak ik met houtblokken een soort hutje die ik toedek met blad, voor egels,muizen een plek om in de winter te overleven.


Nu de lente echt in aantocht is zullen veel vroeg bloeiende planten nu snel volgen

2 opmerkingen:

  1. Mooie foto's, hoe eenvoud zo puur en mooi kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto's van die bloeiende planten! Dus die paarse Holwortel?

    Ik kan ook heerlijk genieten van al die lentebloeiers! Een veld vol met madeliefjes en paardenbloemen fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen