dinsdag 2 december 2014

Van prachtige rups tot vlinder


De meriansborstel kwam ik afgelopen najaar in grote aantallen tegen, de vlinder had ik eigenlijk nog nooit gezien. Wel eens opgezocht op internet maar bij het zien van de plaatjes was er een grote teleurstelling. Daar de rups een prachtige verschijning is  stelt het vlindertje eigenlijk weinig voor een grijs muisje met vleugels daar lijkt hij het meeste op. Ik besloot om het proces van vlinder tot rups eens te gaan volgen.


a (192)
c (60)
Een paar rupsen nam ik mee naar kantoor en in een doorzichtig bakje maakte ik een stukje bosbodem na, bladeren en takjes en de rupsen er bij in. Binnen een dag zag ik al een verandering optreden, de rupsen begonnen een web te spinnen rond hun lijf van dunne draden.
d (83)
d (86)
d (111)
d (113)
e (65)
In dit web begon langzaam het proces van verpoppen naar cocon, Ik heb 1 cocon uit de beschermde draadmantel gehaald om hem beter te kunnen observeren.
a (51)
a (66)
a (69)
Door de warmte op kantoor werd het proces iets sneller voltooid dan normaal in de natuur. Deze week begon de eerste cocon zich te openen en kwam de vlinder naar buiten.
Een sneeuw witte uil leek het wel die mij met grote ogen aankeek
a (110)
Eenmaal uit de cocon begint het drogen van zijn lijfje
a (117)
a (101)
a (132)
Na een nacht drogen heeft er opnieuw een metamorfose plaatsgevonden. De witte uil is veranderd in een grijze muis
a (38)
a (1)
Pracht om te zien hoe mooi zijn voelsprieten zijn, voor de rest is het een saai vlindertje
a (16)
De meriansborstel, van rups tot vlinder, het was mooi om deze metamorfose zo dichtbij te volgen, de vlinders heb ik op een beschut plekje weer uitgezet in de natuur.
a (25)

1 opmerking: