vrijdag 9 oktober 2015

Herfst,

Herfst, voor de 1 een prachtige periode voor een ander het sombere jaargetijde voor de winter. Voor mij een periode van volop genieten. Vanaf de eerste paddenstoelen tot aan de vallende bladeren en de eerste nachtvorst, deze periode heeft iets. Warme temperaturen en veel vocht was een uitermate gouden combinatie voor vele paddenstoelen dit jaar, ze schieten dan ook echt als paddenstoelen uit de grond. Van klein tot groot van simpel tot hele mooie creaties er is van alles te zien. Maar ook de zonsopkomsten zijn in deze periode een lust voor het oog. Zonneharpen door het bladerdek te veel om op te noemen eigenlijk. Kijk mee met een greep uit de vele foto's die ik de afgelopen weken weer heb kunnen maken van deze fantastische periode.

De klassieker onder de paddenstoelen de vliegenzwam. Rood met witte stippen. Als ik die weer zie verschijnen is voor mij de herfst echt begonnen.



In de jaarringen van een omgezaagde lariks groeien in een cirkel heel veel koraal zwammetjes.



1 van de mooisten om op de foto te zetten, het porselein zwammetje.


Eekhoorntjes brood, 1 van de eetbare soorten, je ziet ze dan ook helaas met tassen vol uit het bos verdwijnen


De herfst is ook de periode van houtoogst. Zware machines zijn bezig met het oogsten van hoofdzakelijk larikshout in de bossen van Grolloo.


Speling van de natuur, als ze tijd van leven krijgen worden dit hele leuke stammen om naar te kijken.


twee onder 1 kap.


De ochtend zon straalt op de hoed, het is net een raket die gelanceerd wordt uit een ondergrondse basis.


Zonneharpen, ingredienten die nodig zijn, ochtend zon, lichte mist, en een dunner wordend bladerdek.. Als je deze dingen tegelijk treft en je hebt geluk dan is het net of loop je in het paradijs.


Reebokken werpen elk jaar hun stangen af. Als je er om gaat zoeken vind je ze niet, het is zoeken naar een speld in een hooiberg. Met een beetje geluk kom je ze tegen, dit stangetje lag er al en tijdje de zon heeft hem al aardig verbleekt.


Rodekool zwammetjes.


Een wel heel lullig stukje bos.


Nog een paar van een porseleinzwammetje. Zijn teerheid straalt ervan af.


 
De meriansborstel, de eerste die ik tegenkwam deze herfst, al snel zouden er meer volgen.
 

Heksenboter.


Herfst en spinnen die twee horen bij elkaar, er zijn ochtenden dat ik helemaal onder het spinnerag uit de bossen kom.


Sponszwam, hier nog een redelijk klein exemplaar.



Genieten.


Blauwe luchten zorgen voor  een beetje scandinavische beelden.


De gele variant van de meriansborstel.


Net een stripfiguurtje zo.



De geur van een rottend kadaver kwam mij tegemoed, het bleek te gaan om de inktvis zwam, deze zwam verspreid een rottende vlees geur.


Een afgeworpen stang vinden is byzonder maar een complete kop met twee geweien is nog meer byzonder.


Soms lijkt het wel of ben je tussen de koraalriffen in de atlantische oceaan.


De eerste vorm van de vliegenzwam.


Knotszwammetjes.



Kabouterdorp.



Zonsopkomst boven de Drentse velden.

 
Een sprinkhaan goed gecamoufleerd.
 

En ook de egels laten zich weer zien, als ik s avonds mijn rondje met de honden doe kom ik ze geregeld weer tegen.


Spinnen webben vol met dauw, het lijkt wel of is de spin de schatbewaker van de vele parels die er hangen.



Dit blijf ik fantastisch vinden.


 En zo loopt dit deel van de  herfst langzaam naar zijn einde. De eerste paddenstoelen tonen al tekenen van ontbinding. En ook dan zijn ze nog byzonder om te zien.

 
Maar de volgende fase staat op aanbreken , de herfst kleuren komen er aan.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten