donderdag 1 oktober 2015

Margraten en Henri Chapelle

Afgelopen zondag was ik in het zuid limburg. Als ik in Limburg ben dan breng ik altijd een bezoek aan de Amerikaanse oorlogsbegraafplaats Margraten. Zo nu ook weer. Tevens ben ik even de grens over gestoken en op ongeveer 15 minuten van Margraten het aldaar gelegen Amerikaanse ereveld Henri Chapelle bezocht.

Op het ereveld van Margraten liggen ruim 8000 gesneuvelde militairen elke keer als ik er kom maakt het weer diepe indruk op mij. Al die witte kruizen, gesneuveld voor de vrijheid waar wij nu in leven.

Een overzichtsfoto


Ik probeer elke keer als ik hier kom deze plek op een speciale manier vast te leggen. Voor mijn gevoel lukt het me aardig om de foto's niet op een standaard manier te presenteren.





Van sommige namen is op internet veel  informatie na te zoeken.


Op 24 maart, 1945 landde het 507th Parachute Infantry Regiment van de 17th Airborne Division, tijdens 'Operation Varsity', nabij Fluren, in Duitsland, op de oostelijke oever van de Rijn. Eén van de parachutisten was Private George J. Peters, afkomstig uit Cranston, Rhode Island en radiobediener van Company G.
Para's van de 17th Airborne Division tijdens 'Operation Varsity'.
 
Peters kwam met tien anderen in een veld neer dat bestreken werd door een Duits machinegeweernest dat op haar beurt beveiligd werd door verscheidene geweerschutters. Op 75 meter afstand waren de para’s een makkelijk doelwit. Peters bewust van het gevaar dat ze allemaal zouden sneuvelen, stond op en rende in een éénman actie op de vijandelijke stelling af. Deze afleidingmanoeuvre trok al het vuur naar Peters toe. Halverwege het doel werd Peters getroffen en sloeg tegen de grond. Hij krabbelde overeind en zette zijn aanval voort om opnieuw geraakt te worden. Zijn benen onbruikbaar door de verwondingen noodzaakten hem te gaan kruipen. Toen hij dicht genoeg genaderd was wist hij enkele handgranaten in het vijandelijke machinegeweernest te werpen. Twee Duitsers kwamen om en de geweerschutters trokken zich terug in het achtergelegen bos. Door zijn opoffering wist Peters zijn medesoldaten te sparen zodat deze zich konden organiseren, bevoorraden en hun doelen veroveren. Op 8 februari, 1946 werd aan Peters postuum de Medal of Honor toegekend.



Terwijl andere naamloos hun laatste rustplaats hebben gekregen op vreemde grond.








Ik steek de grens over en rij naar het volgende Amerikaanse ereveld, Henri Chapelle. Hier rusten 7989 Amerikaanse soldaten. Meer dan 20 hectare beslaat deze begraafplaats.


 




Witte kruizen tot aan de horizon, een diepe stilte maakte zich meter van mij.



 
Op internet is veel te vinden over deze begraafplaats. Op onderstaande link zijn verhalen en foto's van de gesneuvelde militairen te vinden..... Heel indrukwekkend
                                                                  Klik hier

Het was voor mij een dag met diep respect voor al deze mannen die gevallen zijn voor de vrijheid waar wij nu in leven. Laten we dit nooit vergeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten