vrijdag 3 mei 2013

Eieren en bloemen, oftewel voorjaar

In mei leggen alle vogels een ei. De laatste jaren waren de vogels al vroeg aan de leg maar dit oude gezegde gaat dit jaar wel weer op. De meeste vogels hebben nu inderdaad in mei eieren. De weidevogels hebben het moeilijk, lang was het te koud, en nu de temperaturen omhoog gaan liggen veel van hun broedsels op nog onbewerkt bouwland. Met nazorg kun je veel bereiken. Enkele nesten bij ons in de buurt had ik al voor de grondbewerking gemerkt. Er is tijdens de werkzaamheden keurig om heen gewerkt. Het nest is een aantal keren opgetild en herplaatst. Nu de aardappels in de grond zitten is de rust weer terug op het land. De kievit zit inmiddels te broeden.

Zo mooi een compleet legsel.



De landbewerking is voltooid, de aaradappels zitten er in . Het nest ligt er nog mooie bij. Toppie!


Weidevogels die natuurterreinen uitzoeken hebben de problemen van landbewerking niet. Dit legsel ligt in 1 van onze natuurterreinen


Mooi op de zwarte grond, de kievit zit inmiddels al goed te broeden.


Ik wist dat er meer broedgevallen zaten, deze zaten op een eilandje omsloten door water. Hier is haast niet bij te komen. Een ideale plaats dus voor de vogels. Met de verrekijker had ik de locatie's waar de kieviten zaten te broeden al vastgelegd en volgde ze al een tijdje. Minstens vijf zaten  er 'veilig' te broeden. Vandaag vond ik een vlot aan de rand van het water. Ik miste de kieviten op het eiland en op de nesten.Tijd dus om maar eens een inspectie ronde te doen. Via een andere route ben ik er naar toegegaan. Tot mijn schrik waren er minstens zes nesten geplunderd, de voetsporen van de daders stonden nog duidelijk in de modder. Ook kon je zien waar ze met hun vlot door de begroeiing waren gekomen.  Schande, hier wordt ik zo kwaad om.

1 van de geplunderde nesten. Begin van de week zat de kievit hier nog op te broeden.


Vlak bij huis vond ik vandaag nog een nest van de scholekster, nou ja nest is een groot woord, meer een kuiltje in de grond. Het maximale aantal van drie eieren lag er in.


De eieren zijn duidelijk groter dan die van de kievit.


De bosbodem verandert plaatselijk in een witte deken. Hele delen van de bosbodem gaan bedekt onder de bloem van de klaver zuring, een prachtig gezicht.



En ook de drentse krente boom, Amelanchier lamarckii staat nu volop in de bloei.


De zoete kers, Prunus avium, nu maar hopen dat er geen nachtvorsten meer komen.

1 opmerking:

  1. Wat kan je zulke mooie plaatjes vangen!

    Wat die landbewerking betreft, men heeft rekening met die nesten gehouden, toch geweldig!

    Een minpunt en wel dat de eieren geplunderd zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen