vrijdag 5 juli 2013

De drentse natuur laat veel pracht zien

De laatste tijd druk met mijn andere hobby, de honden. Het bijwerken van deze blog blijft er dan wel eens een beetje bij. Maar wees gerust ik ben nog steeds elke dag buiten en geniet elke dag van het moois dat moeder natuur ons voor schoteld. Hier weer een serie foto's de natuur gezien door de ogen van mij.

Een groen kikker kruist mijn pad. Doodstil bleef hij zitten. Wat een mooie kleur.


Een panorama foto van beekdal de Halkenbroek.


En de fietsbrug door het Grolloerveen.


Ik vond weer een aantal nieuwe standplaatsen van de orchidee.


De natte delen van de natuurterreinen kleuren helemaal rood van de zonnedauw. De lepels zitten vol met kleefstof, de dodelijke val voor insecten staat op scherp.


Een smidse van een gaai. De dode den wordt gebruikt als aambeeld. Als je goed kijkt zie je nog een onbewerkte dennenappel aan de bovenkant uit de stam steken. De kegels ervoor zijn allemaal al ontdaan van hun zaadjes.


De kegel waar de gaai nog mee aan het werk is.


Een aantal dode stammen in het bos trokken mijn aandacht. Er lag vers boormeel op de stam.

 
Nadere inspectie liet zien dat mieren er gebruik van maakten.
 

 Grote berenklauw, een gevaarlijke plant. Je kunt er grote brandblaren van krijgen. Een foto zoals deze zal ik u niet aanraden om te maken, je moet er voor onder de bloem gaan, het effect is wel erg leuk.


Een waterjuffer gevangen in de zonnedauw. Het rood en blauw zorgt voor een mooi kleurcontrast


Tot nu toe is het een slecht vlinderjaar. Gelukkig kwam ik gisteren toch een behoorlijk aantal heide blauwtjes tegen.



Een rare misvorming van de topbloem van het vingerhoedskruid.


Dit is de rups van de helmkruidvlinder. Het rupsje is een mooie verschijning om te zien.


De helmkruidvlinder is een nachtvlinder, minder spectaculair om te zien dan zijn rups.


Een rose orchis

 
Wat een kleurverschil
 
 

Opnieuw viel er een juffer ten prooi aan de zonnedauw, ditmaal de ronde zonnedauw.

 
Het beruchte jakobskruiskruid begint weer te bloeien. De gele bloem is erg mooi om te zien. In gedroogde vorm is een grote hoeveelheid van deze plant dodelijk voor dieren.
 

 Deze zebra rupsen zijn jonge Sint Jacobsvlinder. Een natuurlijke vijand van het jakobskruiskruid.


 Mijn week eindigde vandaag met het zien van twee veenbesparelmoervlinders. Een erg zeldzame vlinder.

Tegenwoordig is de veenbesparelmoervlinder een uiterst zeldzame standvlinder die alleen nog in vier populaties in Drenthe voorkomt. Geen van deze locaties telt meer dan enkele tientallen vlinders en alle dreigen op korte termijn te verdwijnen.






   

1 opmerking: