vrijdag 15 februari 2013

Ochtend gloren

Een oud gezegde zegt het al, de aanhouder wint. En dat bleek ook nu het geval. Na een aantal ochtenden voor niks in de vrieskou te hebben gestaan was het gister morgen raak.De zon kwam op zo als ik het graag wou, een fantastische opkomende zon gaf een adembenemende rode gloed op het ijs. Kippevel kreeg ik er van. Maar een ander gezegde is dan morgen rood geeft water in de sloot. En volgens de voorspelling zou het dan ook slecht weer worden in de loop van de dag.  In dat geval sneeuw, regen en ijzel. Het einde van de winter??? wie zal het zeggen.

Een grote bal kleurde de oostelijke hemel.


Het spoor van de vos op het ijs viel precies in de gloed van de zon.


Genieten met een grote G


Magische momenten, zo s morgens vroeg aan de rand van een bosven midden in de bossen van Drenthe.




Maar ook bij de Halkenbroeken was het genieten.


Een windwak in de grote ijsvlakte.


Je ziet het water golven.


Ik waag mij op het ijs. Het kraakt van alle kanten. Gelukkig weet ik hoeveel water er onderzit anders neem ik deze risico's niet. In het sneeuw ijs zijn kleine wakjes. Deze zijn later dichtgevroren het ijs is hier pik zwart. Het lijken wel buitenaardse spinnen die over de ijsvlakte kruipen.


Overal zag je ze.



In de loop van de middag betrekt het weer. Ik kom een paar souveniers uit de ijstijd tegen. Als monumenten uit een ver verleden staan ze in de Drentse grond.


De sneeuw begint neer te dwarelen en er is weinig verbeelding voor nodig om je te verplaatsen in de tijd. Drenthe vele duizenden jaren geleden, stuifsneeuw, heidevelden, ijsvlaktes en bos.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten