zondag 12 februari 2012

Nederland vanaf het bevroren water

Ik ben de hele week op het ijs te vinden geweest. Vandaag heb ik deze schaats periode afgesloten met de Holland Venetie tocht in Giethoorn. Helaas die ene tocht zat er net niet in. We waren er heel dicht bij maar helaas het mocht niet zo zijn. Inmiddels is de dooi ingetreden en zal het ijs nu snel uit de sloten ,meren en kanalen verdwijnen. Hier een paar foto's van mijn ijstijd.

Ruim voordat het grote water vertrouwd was was ik al te vinden op een groot bosven bij ons in het bos. Keihard zwart ijs. Het was een genot.


Sneeuwval zorgde ervoor dat we in een echt winterlandschap kwamen.






Afgelopen week kregen de toer tochten groen licht . Het ijs in de meren en kanalen was dik genoeg.

Mijn schaatsweek begon dinsdag in Groningen. Er was een toertocht op het Oldambtmeer bij de blauwe stad.


Woensdag was ik te vinden op het Zuidlaardermeer.


Woensdag avond kwam het bericht uit Leeuwarden dat de Tocht der Tochten niet door zou gaan. Ik was behoorlijk chagerijnig en niet te genieten. 15 jaar hadden we er op gewacht en we zaten er zo dicht bij.
Donderdag ging de reis naar Overijssel met de neus in de wind probeerde ik mijn hoofd weer helder te krijgen in de Weerribben.


Op vrijdag vertrek ik naar , jawel Friesland. In natuurgebied de Deelen is een fantastische tocht door het laagveengebied.


Zaterdag opnieuw naar Friesland, dit maal naar Eernewoude. Prachtig weer, prachtig ijs en een fantastische route.



Vandaag een echte klassieker van de schaatssport. De Holland Venetie tocht in Giethoorn. In 1996 is deze tocht voor het laatst gehouden, en ook toen was ik er bij. Een afwisseling van kleine slootjes, brede kanalen , grote meren en oude hollandse dorpjes. Het was genieten. Het ijs was plaatselijk wel erg slecht.



Vele duizenden mensen hebben deze dagen op het ijs gestaan, maar toch heb ik weinig mede schaatsers op de foto. Ik probeerde elke ochtend vroeg op het ijs te staan en zo voor de grote massa uit te rijden. Het is me elke dag gelukt. Ongelukken heb ik genoeg gezien, van een onschuldige valpartij tot aan een reanimatie. Dit zijn de minder mooie momenten.
Komende week zal de dooi de winter verdrijven. Wat dan nog rest is de herinering aan een mooie tijd.

1 opmerking:

  1. Geweldige periode geweest Tjeerd. Mooie foto's van je belevenissen op het ijs. Super.

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen