donderdag 20 maart 2014

Kikkerdril zover je kunt kijken

Zoals ik in mijn vorige bericht al zei, elke dag komt er meer kikkerdril bij. Ook vandaag was ik weer op plaatsen waar hele klompen dril lagen, ik praat dan echt over soms wel stukken van meer dan een m2. Heel mooi is het verschil van ontwikkeling al te zien. Sommige dril is net geschoten, andere zwarte kernpitjes veranderen al van vorm. Het mooie weer van vandaag zorgde er ook voor dat veel kikkers nog actief waren. Ik kon sommige stelletjes heel mooi van dichtbij op de foto zetten.
Als de zon op het dril schijnt zijn het soms net kleine pareltjes die liggen te twinkelen
b (2)
Werk in uitvoering, de hoeveelheid dril geeft hun zoveel stevigheid dat ze er bijna boven op blijven liggen
b (9)
Het blijft een mooi gezicht
b (13)
Recht in de lens
b (16)
Het mannetje zit altijd boven op het vrouwtje.
b (18)
b (21)
Helemaal omringt door dril
b (23)
Even verder op kwam ik een kleine groene kikker tegen, moederziel alleen op een zandpad.
b (34)
Maar zo alleen was hij blijkbaar niet, even verder op zat een bruine kikker, de kleine groene sprong naar hem toe, duidelijk is het verschil te zien als ze naast elkaar zitten.
b (37)
En terwijl ik hun gade sla, springt de kleine groene boven op de bruine, ik stond er met verbazing naar te kijken.
b (38)
Een erg komisch gezicht, Muticulti cultuur in de Drentse natuur
b (40)
Ik loop terug naar het fietspad waar ik was wezen kijken in verband met hoog water. De hele winter staat er water op dit pad en er is voor de fietsers een alternatieve route. Ook nu staat er nog een behoorlijke laag water op het pad. Doordat er asfalt onder zit is het net of is dit water iets warmer. De kikkers hebben dat blijkbaar ook ontdekt, het is een waar kikkerparadijs en ook hier heel veel kikkerdril boven het ondergelopen fietspad.
Een stelletje bruine kikkers zat op een bultje mos.
b (45)
Twee paar ogen kijken mij nieuwschierig aan
b (50)
Om even later samen weg te zwemmen.
b (52)
b (56)
Dan valt mijn oog op een ander stel. Met moeite verplaatsen ze zich door het water, Het is net of werkt 1 van de 2 niet mee. Ik kijk er eens naar en zie dan een bizar schouwspel. Het vrouwtje is dood en het mannetje torst het dode lichaam van zijn partner met zich mee. Heel bizar.
b (63)
b (62)
Dit had ik nog niet eerder gezien.
b (67)
De mooie zonnige dag van vandaag werkte echt in het voordeel van veel kikkers. Ook zag ik nog een aantal blauwe heikikkers, helaas waren ze te ver weg om ze op de foto te zetten. De komende dagen zal het weer iets minder worden, waarschijnlijk laten veel kikkers zich dan ook niet zien.

1 opmerking: