donderdag 6 maart 2014

Nieuws uit de natuur

Het is al weer een tijdje geleden dat ik mijn laatste blog heir plaatste. Grote drukte is er de oorzaak van. Maar daar houd de natuur natuurlijk geen rekening mee. Ik heb uiteraard de afgelopen periode weer veel foto’s gemaakt die ik hier nu als een foto bom plaats. Deze keer dus een overvloed aan foto’s. Winter is niet geweest en wordt het ook niet meer. Het voorjaar begint dit jaar dan ook heel vroeg.


De morgen stond heeft goud in de mond. Vele ochtenden was het een genot om vroeg buiten te zijn.
 a (26)
De zon streelt de bosbodem. Een gouden gloed tussen de bomen.
a (30)
Een bosven in boswachterij Hooghalen. Er heerst nog volkomen rust.
a (36)
Door mos overwoekerde dode bomen, een spookachtig uiterlijk
a (39)
Ach een Mossosaurus, een zeldzaamheid, heeft wel een hoog knuffelgehalte.
a (46)
Het knuffelgehalte van deze knapen is iets minder hoog. Door de hoge temperaturen kwam ik mijn eerste adder ruim twee weken eerder tegen dan normaal. Vanaf 2007 hou ik in een bepaald gebied bij wanneer ik er de eerste adder spot. Meestal de tweede week van maart, nu was het de derde week van februari.
a (57)
a (60)
a (68)
Nog een echte voorjaarsbode, de bloem van het klein hoefblad. Helder geel staan ze nu al massaal boven de grond.
a (79)
a (81)
Het genieten is vaak zo dicht bij, je hoeft er echt geen duizenden kilometers voor te rijden. Helaas willen veel mensen het niet zien.
a (93)
a (94)
Maar dan blijkt ook maar weer eens dat het oude Drentse landschap helemaal niet zo ver weg is.
a (102)
De wilgen katjes zitten ook al weer volop aan de bomen
a (118)
De zon doet zijn best om door de wolken heen te breken.
a (121)
En als dat gelukt is dan zijn zij er ook direct weer.
a (136)
Ochtend nevel en zon, Zonneharpen tussen de bomen
a (142)
Het begin van nieuw leven, Een nieuwe woudreus ontkiemt in het Hart van Drenthe.
a (145)
Opgaan in hun leefomgeving, je moet heel goed uitkijken want ze vallen soms bijna echt niet op.
a (151)
a (153)
Een probleem waar we in het natuurbeheer tegen aan lopen is dat heide velden langzaam verbossen als we er niets aan doen. Wij werken sinds dit najaar samen met reclassering Nederland. Veroordeelden met een taakstraf worden tewerk gesteld in de bossen. Ik ben vanuit ons kantoor aanspreekpunt. Hier een aantal foto’s van hun werk. Op deze manier doen ze iets terug voor de maatschappij.
Een heide terrein loopt vol met berken.
a (33)
Voor aanvang van het werk heb ik een aantal berken en grove dennen gemerkt die blijven staan. Ook blijven er een aantal wilgen struwelen staan, deze wilgen zijn noodzakelijke voedselbronnen voor vele insecten in deze eerste maanden van het jaar.
a (51)
De sapstroom van de berken is inmiddels op gang gekomen, door ze nu te zagen hopen we dat ze zich zelf dood bloeden, dat zou betekenen dat ze niet weer uitlopen. De reclassering is nog niet helemaal klaar met dit terrein, tot 15 maart mogen ze hier werken daarna is het in verband met het broedseizoen eerst afgelopen. Ik heb dan alternatief werk voor ze.
a (138)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten