zondag 9 maart 2014

Rondhout uit het bos

Eens iets anders dan natuurnieuws. Maar toch ook wel weer een link met natuur. Ik vind het leuk om rondhout uit het bos te gebruiken in de tuin. Toen wij ons huis negen jaar geleden kochten stond ook vast dat er een natuurlijke pergola in de tuin kwam, niet zo’n standaard houten pakketje maar eentje van vers rondhout. Ik heb er toen 1 gemaakt van lariks stammen. Ongeschild heb ik de stammen toen geplaats, ik hield er in mijn achterhoofd rekening mee dat hij na  jaar toch wel aan vervanging toe zou zijn. Maar tot mijn grote verbazing bleef het hout goed. Nu negen jaar later waren de liggers aan vervanging toe, terwijl ik er altijd van uit was gegaan dat de staande palen op de grens lucht grond het eerste de geest zouden geven.
Dunne lariks stammen hebben jaren dienst gedaan als pergola, in de loop van de jaren begon de schors er vanaf te vallen.
p (6)
p (7)
p (9)
Afgelopen winter had ik voor mijzelf al besloten dat dit voorjaar de pergola vervangen moest worden. Er zou zeker weer 1 terug komen maar dit keer iets zwaarder hout maar weer natuurlijk rondhout. Het zou er 1 worden van inlandse eiken. Ik heb zelf een aantal geschikte bomen gezocht, omgezaagd en geschild
Ik zocht stammen van een bepaalde diameter, dit is een stam die als boven ligger zal gaan dienen.
p (2).
Dikkere stammen voor de staanders. De lengte is iets meer als drie meter
p (1)
Een bouwpakketje.In mijn hoofd had ik hoe ik het wou hebben. Nu kijken of de uitvoer ook zal lukken
p (4)
Zo begon ik gisteren met de uitvoer, het was er heerlijk weer bij dus daar kon het niet aan liggen. De eerste paal staat al redelijk snel. Van boven heb ik er inkepings in gemaakt hier komt de ligger straks klem tussen te zitten
p (19)
Nr 2 staat ook. Daar je met een natuurprodukt werkt zitten er altijd krommingen in het hout. Het is wel goed meten dat de inkervingen boven wel recht voor elkaar komen te zitten,
p (20)
Nr 3, deze komt voor nr 1 zo ontstaat er een klein schaduw hoekje
p (21)
Nu de palen staan kan de ligger er op. Ter hoogte van de palen zaag ik een kap uit de ligger zodat hij mooi in de staander valt.De lengte is ruim 4 meter, dat was in mijn eentje nog een hele klus om de ligger omhoog te krijgen
p (30)
De aansluiting van boven gezien.
p (31)
en vanaf de zijkant. Als allerlaatste schroef ik hem van twee kanten nog af.
p (33)
Een kort tussen stuk komt op de kopse kant
p (34)
En na een dagje heerlijk prutsen staat hij er precies zo als ik hem in mijn hoofd had zitten.
p (35)
Troep en materiaal opruimen en genieten van het eind resultaat. Zo zie ja maar dat je met natuurhout hele leuke dingen kunt maken.
p (36)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten