donderdag 27 maart 2014

Opnieuw de baard van koning winter

Het was een winter van Jan Flutje. Maar nog nooit zag ik zo vaak de baard van koning winter ,oftewel ijshaar. Mijn eerste waarneming was op 13 december, hiermee haalde ik de landelijke media, nadien heb ik dit verschijnsel nog viermaal gezien waaronder tot mijn verbazing deze week, eind maart voor als nog de laatste maal.
Dinsdag morgen was het koud, er was een hoge luchtvochtigheid dus de perfecte ingredienten voor de vorming van ijshaar. Al vroeg ben ik in het bos aanwezig en mijn vermoeden bleek juist. Op verschillende plekken kwam ik de baard weer tegen. Met het stijgen van de zon, die de bodem al snel opwarmt, verdwijnt het nu snel. In de schaduw plekjes was het tot ongeveer negen uur aanwezig. Misschien zal het zich de komende dagen nogmaals tonen zo niet, dan zullen we weer moeten wachten tot komende winter.




Het blijft een byzonder verschijnsel. Op dood beuken hout of amerikaanse eiken kun je het tegen komen. Hieronder een hele serie foto’s van het ijshaar dat ik afgelopen dinsdag morgen tegenkwam.


1 (1)
1 (4)
1 (6)
1 (8)
1 (10)
1 (12)
1 (13)
1 (15)
1 (16)
1 (17)
1 (21)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten