woensdag 21 maart 2012

Daar zijn ze

Als kleine jongen ging ik al met mijn vader en opa de landerijen in op zoek naar de eieren van de weidevogels. Ze hebben me leren kijken naar het gedrag van de vogels. Uren konden we doorbrengen in de landerijen op zoek naar een ei. Als je goed naar de vogels keek werd je veel duidelijk. Een aanval richting een kraai is vaak een teken dat ze eieren hebben maar ook het toneelspel van de gewonde vogel is fantastisch om te zien. Door net alsof te doen dat een ouder dier gewond is probeert hij je bij het nest weg te lokken. Als je de taal van de vogels beheerst mag je jezelf gelukkig prijzen. Er gaat dan een fantastische wereld voor je open. In de loop van de jaren heb ik inmiddels vele eieren gevonden. Tegenwoordig neem ik ze niet meer mee en merk de nesten in het land zodat de landeigenaar tijdens zijn land werkzaamheden weet waar een nest met eieren ligt.

Al een paar dagen spelen de kievitten rond Westerbork druk. Tijd dus voor een eerst inspectie ronde. Op de nu nog onbewerkte mais akkers vind ik vele nesten in wording. Kievitten spelen boven mij in de lucht, een grutto komt over en een fazant  rent voor zijn leven. Een reebok peuzelt aan een achtergebleven maiskolf, het was gewoon genieten in het veld.

Het vinden van een nest met eieren geeft een voldaan gevoel en zo ook vanavond was het bingo. Het eerste nestje van dit jaar , altijd weer een bijzonder moment.

Nest in wording, ik kwam er meerder tegen vanavond.


En als je zoveel nestjes vind die bijna klaar zijn dan moet er toch ergens wel een ei liggen.


Terwijl de zon achter de horizon wegzakt is het raak. Een nest met twee kievits eieren ligt voor mijn voeten.


Een prachtig moment.


Als er vier liggen begint de kievit te broeden. De punten van de eieren liggen dan tegen elkaar aan , in vakjargon spreek je dan over een broedsje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten