donderdag 15 maart 2012

Voorjaar

Heerlijk, het is voorjaar. De temperatuur is erg aangenaam en de natuur maakt zich op voor de eerste metamorfose van het jaar. De kale bomen beginnen heel langzaam hun bladknoppen op te pompen, de bloesem begint uit te lopen. Planten komen,vanonder hun verdorde jas van vorig jaar, weer met frisse groen scheuten omhoog. Vogels hebben het hoogste woord en vele dieren laten zich weer zien.

Vandaag kwam ik meerder voorjaarsbodes tegen. Van A(dder) tot B(loem). Ik heb genoten.

De eerste adder van vandaag, Helemaal opgerold lag hij in de zon.


De adders warmen snel op. Elke beweging voelen ze ongemerkt naderen is dan ook haast niet mogelijk. Deze heer hield mij goed in de gaten.


Als ze weg kruipen sta je er versteld van hoe lang ze zijn.


Vandaag kwam ik er 12 tegen. 8 mannetjes en 4 vrouwtjes.


 De vlinders ontwaken nu ook . Vandaag zag ik de eersten.  Twee kleine vossen, ze waren te snel om ze op de foto vast teleggen. De gehakkelde aurelia ging fantastisch zitten en de foto was snel gemaakt


En de eerste bloemen komen in de bloei. Hier de gele bloem van het klein hoefblad. Fris geel staan ze met hun bloemhoofd naar de zon gericht.



De kaardebol heeft zijn oude zaaddoos nog in de top van de stengel. Op de grond ontwikkeld zich al weer een nieuw bladrozet.


En ook de eerste kikker kwam ik vandaag tegen.


Er komen nog meer mooie voorjaars dagen dus het genieten gaat nog wel even door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten