dinsdag 20 maart 2012

Nog meer voorjaars bodes

Het is nu echt voorjaar aan het worden. Nu de temperaturen stijgen hebben de kikkers het druk met hun voortplanting. In ondiepe plassen en poelen kun je nu dan ook al hele klompen met kikkerdril vinden.

De grootste kans op het vinden van kikkerdril heb je aan de zon zijde van dergelijke bosvennen.
Of in ondiepe poelen en plassen.


Duizenden eitjes bij elkaar in een gelei achtige massa.


Er zijn al eitjes bij die bezig zijn met het vervormen Het zwarte bolletje ondergaat een ware gedaanteverwisseling. Als je goed kijkt zie je de eerste staartjes al aan de zwarte stippen zitten.


Ook in de landerijen breekt het voorjaar los. De weidevogels zingen hun hoogste lied. De kievit heeft zijn nest al bijna klaar. Het is nu wachten op de eieren.


Speenkruid staat al weer in bloei langs de sloot.


Dit kleine monster kwam ik vandaag ook tegen. Het is de levend barende hagedis.


En uiteraard weer heel veel adders, 14 in totaal.



De levendbarende hagedis is fantastisch om te zien. Hij doet een beetje denken aan een prehistorisch monster in miniatuur vorm dan wel. Ik ben er op mijn knieen naast gaan zitten om hem eens goed te bekijken. Wat ik niet door had was dat op  nog geen 50 cm afstand nog iemand met veel belangstelling naar deze hagedis lag te kijken.


Deze adder lag dus op nog geen 50 cm afstand van de hagedis. Hij zag waarschijnlijk een heerlijk hapje in de hagedis. Ik had hem niet zien liggen. Pas toen ik weer ging staan zag ik hem. Zo zie ja maar weer het blijft oppassen ook voor ons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten